Et slag mot diabetes

oktober 23, 2020

Diabetiker? Ingen unnskyldning for å ikke trene 

Jeg har fått diabetes 1 i voksen alder. Det betyr at jeg må ta langtidssprøyte med insulin 2 ganger daglig. I tillegg tar jeg korttidsvirkende insulin før hvert måltid. Jeg måler blodsukkeret mange ganger pr. dag.  

Det er viktig å holde seg i form. Har startet med tabata og kickboksing gjennom Tren på nett. Intervalltrening med høy intensitet. Kjempemorsomt😊

Før trening er det viktig å ha litt høyt blodsukker, pga at man bruker mye energi på treninga. Hvis jeg måler blodsukkeret rett etter trening kan det være høyt pga. av adrenalin. I løpet av den første timen faller blodsukkeret. Det er viktig å spise noe, så jeg tar en banan rett etter ei hardøkt.  Når jeg kommer hjem fra treninga spiser jeg noen knekkebrød uten å ta insulin.

Har merket at jeg kan ta mindre dose langtidsinsulin de dagene jeg trener.  Skal jeg på joggetur eller gå fort over en lang periode blander jeg litt husholdningssaft med sukker i drikkeflaska.  Det gjør at jeg får tilskudd av sukker og ikke går tom i løpet av turen. I tillegg har jeg alltid druesukker i lomma som reserve.

Gode resultater av treninga

Etter flere uker med trening har jeg fått gode prøveresultater fra min lege. Kolestrolet, stoffskiftet, blodtrykket og langtidsblodsukkeret er fint.

Sist helg gikk jeg min vante langtur på hytta. Snakket t.o.m i mobil, mens jeg gikk også i oppoverbakker. Ingen pesing og ingen pauser. Turen gikk mye fortere enn vanlig, og jeg tenkte først over det når jeg kom hjem at formen min har blitt mye bedre.

Diabetes er et studium og er ikke likt hos alle. En må prøve seg fram hva som passer best for en selv.

Men det er ikke farlig å trene. Kom i gang du også da. Det skal ikke mange økter til før en merker at en mestrer mer og at formen blir bedre. Opp av godstolen og Tren På Nett. Lev et godt og glad liv med diabetes.

 Britt-Ida

 

Har du spørsmål?

Personlig trener Renate hjelper deg gjerne!