Britt Ida – 1 år etter

mai 2021

Treningen har blitt en god vane jeg trives med

Nå har jeg trent med Trenpånett.no, og  med favorittøktene TABATA og boksing i mange måneder.  Kroppen har forandret seg, og jeg har fått mer muskler og styrke. Kjempegøy trening, som jeg ikke går lei.

I tillegg til treningen går jeg turer.

20-30 % reduksjon av insulin grunnet trening og kosthold

Blodsukkeret må passes på, og treninga og små justeringer av kostholdet er med på å holde blodsukkeret lavt.

Jeg var nylig på kontroll på St. Olavs Hospital i Trondheim, og der var de veldig fornøyde med målingene.

Dette kommer av at jeg har trent jevnt og trutt i snart et år. Nå kan jeg redusere injeksjon med langtidsinsulin fra 2 til 1 gang om dagen. Noe som gjør hverdagen enda litt enklere.

Doseringen av insulin før hvert måltid er også redusert. Tilsammen ca 20-30%! 

Så med disse forbedringer slipper jeg unna mange nålestikk pr. døgn, samt at jeg føler en trygghet og kan leve mest mulig normalt.

Ny sensor for å måle glukosenivå

For å få enda bedre kontroll av blodsukkeret,  har jeg nå å fått en knapp som settes i armen. I knappen er det en sensor som gjør at jeg kan måle glukosenivået, slik at jeg kan holde styr på blodsukkeret.

Jeg fikk med et eget apparat som leser av blodsukkerverdien, og det kan også lastes ned en app på mobilen for å måle blodsukkeret. Knappen kan også sitte på låret. Sensoren måler og lagrer glukoseverdier dag og natt, og den må skiftes ut hver 14 dag.

Apparatet varsler når blodsukkeret blir for lavt eller for høyt. Fikk lavt blodsukker forleden natt, og det var ikke vanskelig å våkne av alarmen. Da fikk jeg fylt på med litt næring, og slapp å få føling.

Alle diabetikere burde hatt en slik måler, som en trygghet samtidig som varsler når blodsukkeret blir for høyt.

Å leve med diabetes gjør det også viktig å passe nøye på kostholdet. Selv spiser jeg ca  hver tredje time, for å prøve å holde blodsukkeret mest  mulig stabilt.

Motivasjonen fortsetter

Nå er det snart sommer, og min personlige trener Renate har gitt meg en utfordring om å presse meg selv i bakkeintervall, og det føler jeg meg veldig motivert til nå!

Grunnlaget er lagt, så her blir det ikke å ligge på latsida. Treningstøy og joggesko blir med i ferien også.

Ønsker alle en aktiv og  fantastisk sommer! Det har vi virkelig fortjent etter et trist koronna-år. 😊

Har du spørsmål?

Personlig trener Renate hjelper deg gjerne!

Hege – 1 år etter

mai 2021

8 uker til et lettere liv

1 år har snart gått siden jeg startet min livsstilsendring i mai 2020 med 8 ukers program sammen med personlig trener Renate Bolland, og hennes Trenpånett.no

Jeg skrev ned konkrete mål og fikk spørsmål om hvorfor? Og om jeg hadde viljestyrke til å klare å gjennomføre. Joda det gikk bra, og jeg ble skikkelig motivert, og publisert på sosiale medier, noe som gjorde meg enda mer motivert.

Etter 8 uker hadde jeg tatt av 14 kg og det ga stor motivasjon til å fortsette. Jeg stabiliserte vekten og gikk gradvis ned og i skrivende stund viser vekta -25 kg. Altså de første 8 ukene la grunnlaget for meg.

Nå er det like før ny sommer og jeg trenger litt drahjelp for å ta de siste kiloene før jeg skal si meg fornøyd og bare leve videre med min nye livsstil.

På mandag for 2 uker siden startet jeg derfor en ny 8 uker, nye skriftlige mål ble satt, jaggu ble jeg plutselig supermotivert igjen. Vekt, mål, løpetest, pushups, planke og burpees ble dokumentert, første delmål var egentlig satt til Tordenskjoldløpet, men nå vart ikke det pga covid og at jeg er bosatt i Malvik kommune.

Så derfor satser vi heller på et løp via bedriftsidretten før Trondheim Maraton er neste store løpemål i September. Jeg skal blogge og dele litt – det motivere meg enda mer, kanskje flere blir motivert ? Starte på mandag ? Følg med… oppdatering kommer…. En oppfordring til dere alle tenk på kostholdet, «kom i form» og ta vare på helsa deres – jeg lover livet blir bare bedre og bedre…. det erfarer jeg iallefall!

Har du spørsmål?

Personlig trener Renate hjelper deg gjerne!